Ds. Nagelkerke ‘Het licht schijnt in de duisternis’

Ds. Nagelkerke werd op zondag 28 augustus bevestigt in de Ringvaartgemeente in Nieuwerkerk a/d IJssel en zij opent de nieuwe Over en Weer met een overweging over kerst.

Kerst 2022. In Iran blijven vrouwen opstaan voor een andere samenleving. President Zelensky vraagt opnieuw om meer wapens. De verwarming gaat in vele huizen een flink stuk lager, de inflatie is alom voelbaar. En dan heb ik het nog niet over alle persoonlijke levens‐ verhalen van mensen die maken, dat deze laatste weken van het jaar voor velen niet de ge‐ makkelijkste zijn. We verlangen met elkaar naar wat licht en warmte, misschien dit jaar juist wel een beetje extra. En dat is te merken. De kerstversiering komt bij velen opvallend vroeg tevoorschijn. We zingen met elkaar weer vol goede moed de geliefde liederen. We delen warmte, letterlijk en figuurlijk, te midden van de kilte om ons heen. Meer nog dan dat, we delen sprankjes geloof, hoop en liefde. Klein en kwetsbaar als het Kind van Bethlehem. Maar ook net zo krachtig als Hij die het diepste donker van het leven deelde en over‐ won.

Ik vind dat mooi en bemoedigend om te zien, hoe mensen steeds weer liefdevolle tegenstem proberen te zijn in alle negativiteit en kabaal in onze wereld. De duisternis krijgt Gods licht niet te pakken. De kracht van Gods liefde blijkt in al haar kwetsbaarheid steeds weer standvastiger dan al het andere. Als we in gedachten in de ogen kijken van het Kerstkind, zien we die liefde weerspiegeld. Immanuel ‘God met ons’ mag Hij heten, mag Hij zijn. Een waak‐ vlam in het donker om ons en in ons. Steeds opnieuw mag de diepte van die boodschap weer tot ons doordringen. Wij mogen ons laten voeden en ver‐ warmen door de liefde die er van Hem uitgaat. Wij mogen, misschien juist dit jaar een beetje extra, die liefde door‐ geven. Nee, met Kerst hoeft niemand het koud te hebben…