Ds. Oldenhuis ‘bloeien tussen het onkruid’

Op zondag 21 augustus jl. ging ds. Oldenhuis voor in De Lichtkring in Nieuwerkerk a/d IJssel en sprak over de bekende gelijkenis Mattheus 13 – de gelijkenis van het zaad.

De meeste mensen hebben veel onkruid in de tuin maar sommigen hebben het keurig en verzorgt erbij liggen. Dat is wat er allemaal willen toch een verzorgde tuin. We willen het onkruid weg hebben want ze hinderen onze mooie bloemen en planten. Het komt ook niet voor in de kassen anders verliest de tuinder zijn oogst. Jezus gebruikt dit beeld ook in deze gelijkenis. Het graan was bedoelt voor levensonderhoud en er werd giftig zaad overheen gestrooid. Het moet weggehaald worden anders zal de landman niet kunnen oogsten.

Maar er wordt anders besloten en het onkruid blijft. Hoe dan? Ze groeien samen op en het lijkt wel of het onkruid harder groeit. Daarnaast zijn de verschillen klein en is er moeilijk onderscheid te maken. De akker symboliseert de wereld en de duivel strooit het onkruid om Gods werk te verstoren en kapot te maken. Maar Jezus laat zien dat dat niet gaat gebeuren, Hij tolereert het niet. Het is niet mooi om naar te kijken maar zo is het leven zegt Jezus. In deze wereld groeien goed en kwaad met elkaar op zegt Hij. Maar de knechten van de landman willen het onkruid toch gaan wieden. Maar de landman zegt nee we doen het niet.

Wij denken ook vaak laat Jezus toch het onkruid van deze wereld met wortel en tak uitroeien maar Jezus zegt nee want anders komt het graan er ook uit, het onderscheid is moeilijk te maken. Hij heeft het graan lief, ze zijn belangrijk voor Hem. En daarom bestaat het kwaad nog. Hetzelfde geld voor de kerk. Als we het onderscheid niet kunnen maken tussen goed en fout moeten we concluderen dar een zuivere kerk niet bestaat. Bij de oogst zal het duidelijk worden wat graan en wat onkruid is en het graan zal niet verstikken zegt Jezus. De landeigenaar had een groot vertrouwen in God en in de slechte afloop van het onkruid.

Jezus prutst dus niet maar wat aan maar heeft een duidelijk omlijnt plan hetgeen Hij uitvoert.  Hij zal het kwaad slechten al lijkt dat soms ver weg. Hij maakt er geen bende van en het gaat erom dat Hij in u, het graan, vertrouwen heeft. U gaat Hem aan het hart en Hij wil dat graan beschermen. Hij laat u bloeien tussen het onkruid. Maat wat nu als je twijfelt?  Ben ik zaad of onkruid. Jezus is opzoek naar een luisterende houding. Hij houd ons hier een spiegel voor en zegt kijk er goed in. Wij zijn geen experts maar Jezus wel. Luister dan naar Zijn stem want wij zijn Zijn eerste zorg, volg Hem zodat Hij u laat bloeien tussen het onkruid.