Nieuwsbericht toevoegen Overdenking toevoegen Agenda-item toevoegen

Ds. R. IJbema ‘voor God is iedereen van waarde’

Op zondag, 11 februari 2024, ging ds. R. IJbema uit Rotterdam-oost voor in De Lichtkring en hij sprak Marcus 12 de verzen 28 t/m 34 en gaf het als thema mee: “voor God is iedereen van waarde”

We kennen het allemaal die teksten over liefde is ….. in vele variaties. Love is likes zo lijkt het  wel tegenwoordig met al die social media. Geliefd zijn omdat je likes scoort. Maar klopt dat eigenlijk wel? Geen wonder dat mensen geestelijk in de war raken als dit je beeld van liefde is zo opende IJbema. Je zelf zien door het beeld van anderen. Het is goed mis met ons maar wat zegt de Bijbel hierover?

Jezus zegt in het gelezen gedeelte: “En gij zult den Heere, uw God, liefhebben uit geheel uw hart, en uit geheel uw ziel, en uit geheel uw verstand, en uit geheel uw kracht. Dit is het eerste gebod. En het tweede aan dit gelijk, is dit: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven. Er is geen ander gebod, groter dan deze.” Je mag dus van jezelf houden maar het staat wat tegenover het avondmaal formulier waar staat dat we onze zonden moeten belijden omdat het van nature niet in ons zit om van God te houden en naar Hem te luisteren. We moeten ons zelf verloochenen. Hier lijkt de Bijbel zichzelf  tegen te spreken. Het is niet in 1 plaatje te vangen aldus IJbema en het kan naast elkaar leven zeker gezien onze beperkte zicht. Hij is God en wij zijn maar beperkte mensen.

Verloochenen is je zelf geen voorrang verlenen. Een ader niet te kort doen. Je zit dan op de plek van God en houd dus geen rekening met Hem.  God is verliefd op ons en heeft ons leven al geliket. Zijn goddelijke hart is verheugt vanwege Zijn echte liefde die groter is dan die van ons hetgeen we proeven als we de tekst lezen. Zo was er ook 1 onder de aanwezigen die diep onder de indruk was en zich uitsprak. Jezus zei in liefde: “u bent niet ver van het koninkrijk” Iedereen is geliefd al kan je ook een tegenstem horen want wat zijn de voorwaarden? Moet je Joods zijn of besneden, je tienden afdragen? Jezus benaderd het anders en begint bij de schepping en legt uit dat God de mens schiep om Zijn liefde te kunnen delen. Gods liefde was er als eerste en we weten hoe het mis ging in de hof. Toch zocht God ons zonder voorwaarden weer op in Jezus. En dat is precies wat Jezus hier doet. Hij stortte Zijn liefde uit voor iedereen.

Maar hoe kunnen we dit nu vormgeven in onze leven? Door allereerst geduld met jezelf te hebben zoals God het met ons heeft en maak gebruik van Gods social media. Zodat je niet meer beoordeelt wordt en niet constant aan hoeft te staan.

 

 

Naar het overzicht