Ds. Reitsma ‘Jezus zegt kom’

Zondagmorgen, 29 december jl., sprak emeritus predikant Reitsma in De Lichtkring in Nieuwerkerk a/d IJssel over Mattheus 14 het bekende verhaal over de storm op het meer waar Jezus over het water loopt.

Kerst ligt weer achter ons en we kijken terug en kijken vooruit maar in de kerk kijken we vooral naar boven zo startte hij zijn preek. Want we moeten Hem n het oog houden. Dat God er is is wel duidelijk zo blijkt uit het gelezen gedeelte. Wat een angst en zelf paniek bij het zien van het spook. Zelfs als gelovige moet je leren omgaan met angst en paniek. Wanneer dit de kop op steekt en verlammend is moet je naar iets groters als jezelf naar God. Jezus zegt (Jes. 43) Wees niet bang je bent van mij hetgeen Hij ook in dit hoofdstuk zegt. Hij is niet boos maar verbaast en spreekt de discipelen moed in.

1. Is dit echt gebeurd
    Liep Jezus echt over het water? Het is ieder geval niet alledaags en onwerkelijk voor ons en velen denken dat dit een beeldspraak is voor Jezus die de kerk komt redden. Maar Jezus was echt mens en meer als dat. Maar het grootste wonder is Hij zelf Hij is De zoon van God en liep over water.

2. Jezus gaat over het water
    Uit het hele hoofdstuk blijkt dat Jezus de regie heeft en n control is. Hij genas de zieken en zorgde voor het eten voor iedereen. Een vooropgezet plan om Zijn vadersnaam groot/groter te maken. De gevaarlijke wateren maakten de opvarenden angstig maar dan verschijnt Jezus en die sprak ‘Weest niet bang’ en sprak ze moet in zonder verwijten. Hij is zo machtig en vol van liefde en laat je niet los. Laat je raken dor Hem!

3. Petrus doet alsof Jezus er niet is
    Petrus is een man van uitersten. Hoogten en diepen punten liggen dicht bij elkaar. En ook in ons leven kan het letterlijk en figuurlijk stormen ligt twijfel op de loer en dreigen we net als Petrus te zinken. Jezus zegt tegen Petrus kom en Petrus kwam zonder angst en vol vertrouwen. Maar dan sluipt de twijfel erin en Petrus zinkt en roep Jezus om help.  Jezus redt Petrus. Wie herkent zich niet in Petrus de kleingelovige. We moeten ons volledig overgeven aan Hem. Zelfvertrouwen moet wijken voor overgave. Pak Zijn hand.

4. Aanbidding
    ‘U bent waarlijk Gods zoon’ spraken de discipelen en dat bleek het grootste wonder in een wonderlijke nacht. Ze zagen echt Gods zoon. Wij leven, net als Petrus, ook niet altijd op de toppen van ons geloof maar Jezus zegt laat je angsten los en ik zal je er vertrouwen voor terug geven.