Ds. S. Honing '

Ds. S. Honing, predikant van de Hervormde kerk in Caspelle Schollevaar, schreef onderstaande overweging met het oog op Hemelvaartsdag.

Als we voortaan met één christelijk feest minder zouden moeten doen, welk feest zouden we dan het beste kunnen afschaffen? Waarschijnlijk antwoord je met: Hemelvaart. In het lijstje van de grote christelijke feesten staat bij de meeste mensen dit feest helemaal onderaan. Het is minder verbazingwekkend dan Pasen en een stuk minder ‘romantisch’ dan Kerst. Hemelvaart voelt als een voorproefje van Pinksteren. Wij ervaren Hemelvaart als het minst belangrijke feest. En dat zie je ook terug in het kerkbezoek; waar met Pasen en Kerst de kerk vol zit, is het met Hemelvaart in de meeste kerken rustiger dan op een ‘gewone’ zondag.
Het is nu bijna Hemelvaart. Met Hemelvaart vieren we dat Jezus naar de hemel is gegaan. Gek eigenlijk dat we vieren dat Jezus is weggegaan. Met Kerst vieren we de geboorte van Jezus, God met ons. Met Pasen vieren we dat Jezus weer leeft, God met ons. Met Pinksteren vieren we dat de Heilige Geest over de gelovigen is uitgestort, God met ons. Hemelvaart is het feest dat Jezus wegging, dat Jezus níet meer bij ons was...

Ik heb weleens iemand horen vertellen over het verdriet dat de leerlingen ervaren moeten hebben toen ze Jezus zagen weggaan. Voortaan moesten ze het zonder hun meester doen. Dat verdriet zou natuurlijk heel begrijpelijk zijn geweest. Wij zijn ook verdrietig als er iemand overlijdt of afscheid neemt. Maar het opvallende is dat we juist over de leerlingen lezen dat ze na de Hemelvaart in grote vreugde teruggingen naar Jeruzalem. Het afscheid was niet verdrietig, maar juist een reden voor grote vreugde.Zo ziet Jezus het zelf ook. Hij zegt: ‘Maar dit is de waarheid: het is goed voor jullie dat Ik ga, want als Ik niet ga zal de pleitbezorger niet bij jullie komen, maar als Ik weg ben, zal Ik Hem naar jullie zenden.’(Johannes 16:7). Jezus gaat weg, maar juist daardoor opent Hij de weg voor de Heilige Geest. De Geest die niet gebonden is aan één plek, maar die altijd overal kan zijn. Hemelvaart is het feest dat de opmaat is naar God met ons: altijd en overal. Dat is reden tot grote vreugde!