Ds. Sparreboom 'Een onverwacht verhoord gebed!'

Ds. Sparreboom spreekt over advent in het november nummer van het kerkblad Onderweg van de Hervormde gemeente in Nieuwerkerk a/d IJssel.

'En heel de menigte van het volk was buiten clan het bidden op het uur van het reukoffer.' (Lukas 1 :10)

Wanneer we aan gebedsverhoring denken, komen we al snel uit bij 'onverhoorde gebeden: Een onverhoord gebed kan een probleem zijn voor ons geloofsleven. Toch kan het ook anders: soms wordt een gebed tot je eigen verwondering wél verhoord. Zo geldt het voor Zacharias, die zijn gebed uitspreekt zonder al te veel verwachting en hoop. Zacharias is een priester en naar de orde van de dag doet hij zijn werk: hij steekt het reukoffer op het altaar aan en spreekt daarbij een gebed uit. Hoewel we de inhoud van dit gebed niet zeker weten, mogen we aannemen dat het geen persoonlijk gebed was om een kind. Zacharias bidt namens het volk dat buiten staat te wachten om redding en om de komst van de Messias. Wanneer Zacharias zijn ogen opendoet, blijkt er tot zijn verbazing een engel van God bij hem te staan, die hem Gods antwoord op zijn gebed meedeelt. De engel kondigt het goede nieuws aan dat Zacharias en zijn vrouw Elisabeth een kind zullen ontvangen, dat het gebed van Zacharias gaat vervullen. Dit kind zal een aparte positie innemen. Aan de buitenkant is het zichtbaar: hij zal geen wijn en sterke drank drinken. Maar ook van binnen brandt er een onblusbaar vuur, dat mensen enthousiast maakt voor God. En meer nog: hij zal het volk Israël weer tot God brengen. Hij zal ervoor zorgen dat de harten van de vaders zich naar de kinderen buigen: ouderen, kinderen en jongeren zullen gezamenlijk de Heere God dienen. Zo zal Johannes een volk bereid maken om de Heere God te ontmoeten.

Net als Zacharias bidden wij om redding, om de komst van het Koninkrijk van God. Vaak zonder al te veel verwachting. Wat een wonder is het, wanneer de Heere God ons, misschien wel tégen onze eigen verwachtingen in, door zijn Heilige Geest zé vernieuwt, dat we ons tot de Heere God gaan bekeren. Wat een wonder dat de Heilige Geest ervoor zorgt, dat wij in de rechte wegen van God zullen gaan, dat ouders en kinderen samen toegewijd leven aan de dienst aan God, omdat jongeren en ouderen zich gezamenlijk buigen voor Hem.

Misschien reageren we, net als Zacharias, met ongeloof: dat lijkt onmogelijk! Wij kunnen ons dit niet voorstellen! Maar dat is precies de kern van dit tekstgedeelte: het is voor mensen onvoorstelbaar, maar we mogen het verwachten van de kracht en de leiding van de Heilige Geest. Soms merken we dat de Heere God gebeden verhoort, waarvan we zelf niet eens de verwachting hadden, dat ze zouden uitkomen. Wanneer we bidden om de ontmoeting met God en de komst van het koninkrijk klinkt de boodschap, dat de Heilige Geest ons zelf bereid maakt om Hem te ontmoeten. Dat geeft grote verwachtingen in deze adventstijd!