Ds. Sparreboom 'Verblijd u altijd in de Heere'

Ds. J. W. Sparreboom, predikant in de Nieuwe kerk in Nieuwerkerk a/d IJssel, schreef onderstaande overweging voor de nieuwste uitgave van hun kerkblad.

Er is in onze wereld heel wat pret en plezier te beleven. In pretparken wordt verstrooiing tegen een hoge prijs aangeboden. Sommige mensen lijken van feest naar feest te leven. Er is iedere dag wel een party te beleven. Nu mogen christenen best feest vieren. Het is bepaald niet nodig om dagelijks met een somber gezicht rond te lopen. Niet voor niets was Jezus’ eerste optreden op aarde op een bruiloftsfeest. Toch is alle plezier nog niet de blijdschap, waar de apostel Paulus over spreekt. Paulus heeft het ook niet over een ervaring van blijdschap, die ingegeven wordt door de omstandigheden van het leven. Dit kerkblad staat in het teken van ‘vreugde’. Paulus roept op tot een vreugde, die verder gaat en dieper reikt dan wereldse pret. Hoe krijg je deel aan die vreugde?!

Het is best wonderlijk, dat het als een bevel klinkt om je te verblijden. Dat gaat tegen ons menselijke gevoel in. Hoe kun je nu iemand gebieden om verheugd en blij te zijn?! En hoe kun je nu op commando vreugde beleven?! Bijzonder is het dat, wanneer Paulus oproept tot blijdschap, hij zelf in bijzonder moeilijke omstandigheden verkeert. Hij verblijft op dit moment in de gevangenis. Hij is gevangen genomen vanwege het Evangelie. Ook op andere momenten tijdens zijn leven heeft de apostel vele moeiten en tegenslagen ervaren: geseling, steniging, schipbreuk en andere ontberingen. De apostel spreekt dus geen oppervlakkige woorden uit, wanneer hij zijn lezers en ons ertoe oproept om verheugd en blij te zijn. Bij deze vreugde gaat het om méér dan om het ervaren van blijdschap of een positief gevoel.

Wat is het geheim van de vreugde en blijdschap waar de apostel over spreekt? Dat vinden we in het vijfde vers: ‘de Heere is nabij’. Dat de Heere nabij is, heeft twee betekenissen. In de eerste plaats betekent het dat de Heere heel dichtbij is gekomen. In het Oude Testament horen we dat God zó dichtbij het volk komt, dat Hij onder het volk woont. In het Nieuwe Testament horen we van Christus Jezus die vanuit de hemel in de wereld komt: zó dichtbij. En na Pinksteren komt God nóg dichterbij: Hij woont in ons leven, maakt woning in onze harten. Zó nabij is de Heere! Daarom: hoe je omstandigheden ook zijn, de Heere is heel dichtbij je!

Dat de Heere nabij is, betekent óók dat Christus Jezus spoedig zal terugkomen. Dat is de verwachting van Paulus. Wanneer Christus zal komen, zal de vreugde compleet zijn. Paulus weet dat het mooiste nog komt wanneer de Heere Jezus terugkomt. Wanneer de verwachting van Christus’ wederkomst ons leven kleurt, geeft dat diepe vreugde. Paulus weet immers dat alle lijden in zijn leven van korte duur is. Daarmee zegt hij niet dat het wel meevalt, maar wel dat de heerlijkheid die komt alle lijden vér overschaduwt.

Omdat de Heere nabij is, is er geen reden tot bezorgdheid. Er is alle reden om blij te zijn. Ook als ons gevoel ánders is. We kunnen onze verlangens door bidden en smeken bij God bekend maken. Paulus wijst dus niet op de omstandigheden van het leven, maar hij wijst de weg omhoog. Bij Hem kunnen wij alles neerleggen, wat ons bezighoudt. Dat geeft een geweldige rust en ontspanning.

Vreugde, vreugde, louter vreugde
is bij U van eeuwigheid,
Schepper, die 't heelal verheugde,
Bron van eeuw'ge vreugde zijt.
Gij, die woont in licht en luister,
drijft de schaduwen uiteen.
Hij, die zoekend doolt in 't duister,
vindt het licht bij U alleen.