Ds. Theunisse 'Verantwoordelijkheid'

Ds. Theunisse, predikant in de Hervormde dorpskerk in Zevenhuizen, opent het laatst verschenen kerkblad met een overweging die de titel Verantwoordelijkheid meekreeg.

Wat een mooie start van het nieuwe seizoen op zaterdag, er was van alles te doen: boksen, bloemschikken, hovercrafts bouwen of een fotografie workshop volgen. Helpers liepen af en aan met kannen koffie en thee, met tafels en stoelen. Het mooie weer hielp mee dat we met velen gezellig op het kerkplein konden eten. Jongeren hadden intussen hun kartonnen hutjes gebouwd om te ‘maffen voor Madagaskar’.

In al die drukte en gezelligheid werden onhoorbaar allerlei ‘antwoorden’ gegeven door ons. Niet alleen antwoorden op de pubquiz, maar een laagje dieper. Antwoorden op de uitnodiging die we kregen om bij een of twee workshops aanwezig te zijn. Antwoord op de vraag om zo samen het gemeentezijn te beleven en zichtbaar te maken bij de start van het nieuwe seizoen.

Deze ‘antwoorden’ brengen mij bij het nieuwe jaarthema: ‘verantwoordelijkheid’. Dat is eigenlijk een heel mooi woord. Want de kern ervan is het woord ‘antwoord’: verantwoordelijkheid.

Bij verantwoordelijkheid nemen denken we al snel aan aanpakken, de handen uit de mouwen steken, initiatief nemen. En daar komt het natuurlijk ook weleens op aan. Toch brengt ‘verantwoordelijkheid’ ons principieel bij een diepere zaak: in ons aanpakken ántwoorden wij, in ons handen uit de mouwen steken réageren wij. We zijn afhankelijk van iets, van Iemand, die aan ons antwoord voorafgaat. We zijn afhankelijk van het Woord dat ons antwoord oproept. Op de startzondag mochten we in de focusdienst weer om dat Woord samenkomen. In Deuteronomium 11 vraagt de Heer aan Israël om antwoord te geven op Zijn verbond. Dat ze Hem zullen liefhebben en dienen. Dat ze hun kinderen over Hem zullen vertellen. Dat ze Hem trouw zullen zijn en blijven. Grote opdrachten voor hen en voor ons. Maar aan dat alles gaat Zijn bevrijding en liefdevolle zorg vooraf. God had hen immers uit Egypte verlost, en door de woestijn geleid! Hun bestaan werd gedragen door de kracht van Zijn reddend Woord.

Als gemeente van het nieuwe verbond (Nieuwe Testament) mogen wij leven van Gods diepste woorden. In Jezus Christus heeft God de eeuwige verlossing ge­bracht en in de gave van de Heilige Geest heeft God Zijn grootste zorg voor onze woestijnreis gegeven. De vraag is hoe we met deze Woorden leven, hoe we daarop ant­woorden. Wat mooi als dit Evangelie trouw en toewijding oproept bij ons. Geloof, hoop en liefde. In ons persoonlijk leven. In onze gezinnen. In de kring van de gemeente. Zo mogen we onze verantwoordelijkheid nemen en worden we samen tot het ene lichaam van Christus gevormd. Volwassenen dragen hun steentje bij in allerlei taken, of als ambtsdrager. Kinderen en jongeren worden ook uitgenodigd mee te doen en iets op te pakken. Iedereen mag meedoen, als hand of voet, als oor of oog. En dat alles als antwoord op Gods onuitsprekelijke goedheid. Laat ons antwoord deze goedheid steeds weer zichtbaar maken en groot maken. Dat is een mooie verantwoordelijkheid.