Ds. Treep ‘Durf te leven’

Ds. Peter Treep schreef onderstaande overweging voor het kerkblad voor de protestantse gemeente in de Ringvaartkerk in Nieuwerkerk a/d IJssel. ‘Met mijn God spring ik over een muur’, zingt Psalm 18:30. Het gaat hier niet over een laag muurtje waar je zo even overheen springt. Het gaat over een hoge muur, een vestingwal. Je zou het ook kunnen vertalen als: ‘Met mijn God beklim ik de hoogste muur’. Deze muur heeft voor de dichter te maken met tegenstand die hij ondervindt in zijn leven, de vijanden die hem bedreigen.

Ook onze tijd kenmerkt zich door muren. Bijvoorbeeld de ‘Black lives matter’ beweging gaat over discriminatie, de muur tussen blank en zwart. Alleen al het hebben van een niet-Europese naam kan ervoor zorgen dat je een stage of baan niet krijgt. Er zijn veel muren in onze wereld.

Wat opvalt aan deze tekst is dit: er staat niet, als God erbij is, dat die muur omvalt of verdwijnt. Nee, die muur blijft bestaan, is niet weg. Maar je kunt er met God, geholpen door God, met grote inspanning overheen komen.

In onze tijd zou je de coronacrisis een soort muur kunnen noemen. Een muur waardoor het goede leven voor een gedeelte onbereikbaar is. Wat mij raakt in deze psalm is de hoopvolle kracht om door te gaan. De muur van de corona is niet weg. Maar het is mogelijk om met God een weg te zoeken en er mee om te gaan. Je merkt in de psalm dat de dichter ervaren heeft dat het weer goed kan komen. Daarom: ‘Durf het aan, net als de psalmdichter, om met God over de muur te springen!’ Durf te leven!