Ds. Treep en ds. Verschoor ’We moeten onszelf weer uitvinden’

In de het kerkblad ‘Over en Weer’ voor de protestantse gemeente in de Ringvaartkerk in Nieuwerkerk a/d IJssel schreven de beide voorgangers Verschoor en Treep het voorwoord. In het stuk gaan zij in op kerk zijn in deze Corona tijd.

‘Vul aan wat ons ontbreekt’ zingt de eerste zin van Lied 672:6. We leven in een tijd waarin ons veel ontbreekt. De zomer is begonnen en de dagen zijn lang. Het zou een periode van tot rust komen moeten zijn. Net als al die andere zomers in het verleden. Maar het gaat dit jaar heel anders. Onze wereld kwam in de greep van het coronavirus. Alles werd gestopt.

Geen kerkdiensten, geen vergaderingen, elkaar niet meer ontmoeten. Om contact te houden maken beide voorgangers videofilmpjes en plaatsen die op hun eigen YouTube Ringvaartkerk videokanaal. Maar de ervaring van een kerkdienst op de televisie of op de computer volgen is wel heel anders dan dat je erbij bent. Gelukkig wordt de lockdown op dit moment versoepeld. Er kan meer, maar we zijn wel in de ‘anderhalve meter samenleving’ terecht gekomen. Dit heeft grote gevolgen voor bijvoorbeeld kerkdiensten of vergaderingen.

Op dit moment zoeken we naar mogelijkheden om weer voorzichtig kerkdiensten te gaan houden. Er wordt nagedacht over het streamen van kerkdiensten zodat mensen ook thuis deze vieringen kunnen volgen. Zo staan we deze zomer voor een aantal uitdagingen die niemand van ons had verwacht. Het zal zeker de eerste tijd wel anders worden dan het was. We zullen onszelf weer moeten uitvinden. Het zou wel eens kunnen dat de blijvende invloed van deze coronacrisis vele malen groter is dan we nu overzien. Juist dat maakt het prachtige pinksterlied 672:6 zo passend bij deze tijd.

Vul aan wat ons ontbreekt,
want stukwerk is ons pogen.
En wat ons afleidt van
de vrede uit den hoge,
laat dat, verheven licht,
in vuur en wind vergaan.
Houdt Gij ons staande door
het wonder van Gods Naam.