Ds. Treep ‘Op zoek naar een lichtpuntje’

Ds. Treep, predikant in de Ringvaartkerk, schreef ‘Op zoek naar een lichtpuntje’ voor het laatst verschenen kerkblad van zijn gemeente.

Door alle coronamaatregelen mogen er maar weinig mensen aanwezig zijn bij de kerkdiensten in de kersttijd. Alles is in deze tijd anders. Het voelt als ongastvrij en veel mensen zijn teleurgesteld, omdat ze achter het net vissen en niet naar de kerk kunnen. Teleurstelling en kerstfeest vieren. Ik vind het een lastig contrast. Het past niet, het klopt niet en toch gaat het zo. Het zoeken naar een lichtpuntje in deze donkere dagen valt niet mee. Aan de andere kant past het ook weer wel bij Kerst dat er geen plaats is in de kerk.

Misschien brengt het ons wat dichter bij het gevoel dat Jozef en Maria hadden toen bleek dat er geen plaats was in de herberg en ze terecht kwamen in een stal. Uiteindelijk gaat het met Kerst over het Kerstkind. Tegen alle weerstand in en niet welkom zijn, wordt het kind geboren. Dat is kerstfeest. Dat is ons lichtpuntje in deze donkere dagen. Wanneer je nadenkt over wat je elkaar zou kunnen toewensen in deze tijd, dan is dat de ervaring dat bij alles wat er om ons heen gebeurt het Kerst wordt.