Nieuwsbericht toevoegen Overdenking toevoegen Agenda-item toevoegen

Ds. Van der Plicht ‘de glorie van de Heer’

Ds. Van der Plicht is predikant in de Dorpskerk in Moordrecht en sprak op pinksterzondag, 29 mei jl., over de glorie van de Heer .

In de tweede brief van Paulus aan de gemeente te Korinthe (hoofdstuk 3 vers 18) komen we de volgende tekst tegen: ‘Wij allen die met onbedekt gezicht de luister van de Heer weerspiegeld zien, zullen door de Geest van de Heer meer en meer naar de luister van dat beeld worden veranderd. De term kunnen we ook vertalen met: heerlijkheid, grootheid, glorie. De glorie van de Heer. Dat is toch het allermooiste, het allergrootste wat je kunt meemaken? Bij je doop, in je leven en uiteindelijk in je sterven, ja zelfs daar voorbij.

Maar hoe zie je die glorie dan? Die zie je door te kijken in het gezicht van Jezus. Hem in de ogen kijken. En Jezus dan in jouw ogen laten kijken. Om zo te leren door zijn ogen naar de mensen om je heen, naar de wereld, te kijken. En misschien zeg je nu wel: hoe doe ik dat dan? Jezus in de ogen kijken? Leren kijken door zijn ogen? Misschien kan ik het duidelijk maken met een vergelijking me het luisteren naar mooie muziek. Het kan zomaar je blik veranderen. Misschien heb je dat wel eens meegemaakt, dat je bijvoorbeeld chagrijnig de deur uitgaat, maar als je dan – bijvoorbeeld – in de auto een mooi muziekstuk hoort, dat het je vrolijk maakt? Zo kan het ook gaan met kijken in de ogen van Jezus. Dat het je ten goede verandert.

Maar hoe kijk je dan in de ogen van Jezus? Was makkelijk voor zijn leerlingen, die konden Hem letterlijk aankijken. Maar wij kunnen Jezus toch niet zien? Toch wel. Je kunt Hem ook zien door over Hem te lezen, in de Bijbel. Door over Hem te horen, zoals in de preek. Door met Hem te praten in je gebed. Als je daar voor open staat, dan kan het je leven zo maar doen veranderen. Veranderen naar zijn beeld Zo veranderen dat zijn licht door jouw eigen leven heen mag schijnen, zodat ook anderen het zien, de glorie van de Heer.

En die verandering, die krijg je. God gééft het aan je in de heilige Geest. De Geest, waarvan Handelingen 2 zegt dat die als een geweldige windvlaag uit de hemel kwam. Daarom spreken we vaak over het waaien van de Geest. Die Geest heeft wel ruimte nodig om door je heen te waaien. Die ruimte moeten we de Geest dus geven. En het niet afdoen als dronkenmanspraat.     Het is ook niet de bedoeling dat je je afsluit voor wat God ons te zeggen kan hebben. Dan wordt het windstil. Geloven heeft ermee te maken dat je in de wereld staat, midden in de wereld leeft. Daar, in de wereld, kom je God tegen. Daar werkt de Geest, in een groeiproces. Het hoeft dus echt niet allemaal spectaculair te zijn. Zo leven gaat ook met vallen en opstaan, dat hoort bij het leven. Maar als het in je hart leeft, dan wil je niet anders en dan kun je niet anders.

Kijk naar de wereld, beleef de wereld als de plaats waar je God tegen kunt komen. Wij allen die met onbedekt gezicht de luister van de Heer weerspiegeld zien, zullen door de Geest van de Heer meer en meer naar de luister van dat beeld worden veranderd. Dat is niet alleen een oproep aan ieder van ons. Het is een belofte voor ons allemaal!

Naar het overzicht