Ds. Van der Plicht ‘Je geborgen weten bij God! ‘

Ds. Rob van der Plicht, predikant van de Moordrechtse gemeente De Stroom, schreef onderstaande overweging voor de nieuwste uitgave van hun kerkblad Onderweg.

Sterke handen breken de val die ons meesleept in een draaikolk duizelingwekkend is de snelheid die ons gevangen houdt tot we dronken van het draaien in een niemand toebehorend tijdsbestek worden opgevangen!

Iedereen die weleens meegesleurd is in het leven door zaken die hem of haar overkomen, zal begrijpen dit begrijpen: het kan je meeslepen in een soort draaikolk. Ons gevangen houden in ons verdriet, in onze zorgen. Denk maar eens aan iemand die twee weken moet afwachten op de uitslag van een spannend onderzoek. Misschien vraag je je weleens af: waar moet het met deze wereld heen? Met alle ellende die er is. Misschien ben je daar op dit moment helemaal niet zo mee bezig en straalt de goedheid van het leven je tegemoet.

Gaat het je voor de wind, ben je gezond en gelukkig. Maar is het voor een christen niet zo dat het leven eigenlijk pas echt goed kan zijn als God daar bij betrokken is. Sterker nog: als God daar de fundering van is? Als Hij aanwezig, of het nu goed met je gaat of slecht. Of je nu iets van Hem ervaart op dat moment of niet. Dat je je, zoals iemand deze week tegen mij zei: ‘geborgen weet bij God’. Het gedicht van Rilke spreken erover.

Het komende seizoen hopen wij met elkaar in en buiten de diensten van de Dorpskerk in Moordrecht veelvuldig op dit jaarthema terug te komen. Is dat niet de essentie van het goede leven? Je geborgen weten bij God! Dat in goede of in slechte tijden je kunt vallen, maar dat er dan altijd die handen zijn die je opvangen. Dat je in een ogenschijnlijk niemand toebehorend tijdsbestek wordt opgevangen door Iemand die de wereld, die jou, in Zijn oneindig (eeuwig) zachte handen houdt.

Dat we daar het komende jaar en in ons leven veel van mogen proeven.