Ds. Van Zuijlekom ‘laat u redden’

Op zondag 18 september jl. ging ds. Van Zuijlekom voor in De Lichtkring in Nieuwerkerk a/d IJssel en sprak over Handelingen 2 met als thema laat u redden.

In de kerk is het mooi dat je mag samenleven zo startte hij. En door de week kunnen we ook samenkomen in bijvoorbeeld miniwijken verband om te delen en te ontmoeten. Maar wat betekend dat nu samen optrekken en delen? Ze leefden als 1 spreekt de tekst. Dat klinkt nogal beklemmend en daar houden wij westerlingen niet zo van. Vers 40 zegt laat u redden. Hetgeen betekend stap uit u generatie en vorm een nieuwe generatie met Christus. Hoe diep gaat die generatie en hoe ver strekt die.

Hoe diep gaat die generatie
De Joden waren ondergedompeld in ellende en vormde een bedorven generatie. Laat je redden zegt de tekst, ken je eigen verdorvenheid en omarm het reddende evangelie. Het woord bederf betekend letterlijk ontbinding en wij mensen zijn eraan onderhevig. Het menselijke is aan het ontbinden in deze wereld en we ze de voorbeelden om ons heen. Als je jong bent maar elk leven eindigt en bederft. Je wilt liefhebben maar het is onvermijdelijk. Zelf je relatie met God kan bederven.

Na de corona periode zoeken we weer naar verbinding in de kerk want het was een periode van ontbinding. Handelingen laat ons zien dat God goede dingen in onze hand heeft gelegd maar ook dat het moeilijk is geworden na de zondeval in het paradijs (start van het bederf). |We zijn losgeraakt van God. Toch komt God met een belofte van een nieuwe  hemel en aarde. Bekeer u in Christus want het zijn de laatste dagen. Zijn Geest werkt in ons en werkt daar naar toe. Hij maakt dingen nieuw hier en nu want Christus is opgestaan.

Hoe ver strekt die generatie
Als westerlingen wij het altijd over een persoonlijke band met God maar Handelingen 2 spreekt over een nieuwe generatie. Elke generatie is anders en heeft zijn eigen dynamiek die wordt gevormd door gebeurtenissen en denkt dus anders over grote items in deze wereld. Handelingen schrijft over wie in Christus is vormen een generatie. Geen clubje in een achteraf keetje maar lid van een generatie omdat de Bijbel alles omvattend is en ver uitstijgt boven alle problemen van deze wereld. Geïnspireerd door Christus en gebaseerd op de reddende belofte uit het paradijs. Hij maakt alles nieuw want Hij heeft het allemaal al gezien en meegemaakt. Hij nam ons bederf al op zich. Betaalde de prijs en Zijn verhaal is onze identiteit. Wij zijn vrij en geliefd door Hem en levend in Zijn licht. Stem op Hem af persoonlijk en als gemeenschap want dan doen we er toe.