Esther van Schie  ‘een nieuwe naam’

Esther van Schie is predikant met een bijzondere opdracht en werkt onder migranten met name op het vlak van geloofs- en levensvragen staat zij namens de Protestantse kerk in Nederland migranten bij op het gebied van ‘geloofsinburgering’. Zij wordt daarin ondersteund door de Protestantse kerk in de Rotterdamse wijk Nesselande.

Sinds enige tijd volg ik een cursus Chinees. Ik probeer de karakters onder de knie te krijgen en leg m’n tong in een knoop om de juiste klanken uit te brengen. Ik heb er plezier in. Met iedere nieuwe taal gaat er ook een nieuwe wereld open. En het levert blije gezichten op. De Chinese vrouwen waarderen het als ze in hun eigen taal aangesproken worden. Zoals trouwens denk ik alle mensen het leuk vinden als je de moeite neemt om ze in hun eigen taal te begroeten.

Er zijn ook hobbels uiteraard. Pas begroette ik in mijn enthousiasme in mijn mooiste Chinees een nieuwe vrouw. Ze staarde me een tijdje wezenloos aan en zei toen in perfect Nederlands: 'Hallo, ik ben mevrouw Wang, wie bent u?' Als de vrouwen merken dat ik na een paar weken nog steeds pogingen doe om de taal te leren, stellen ze een vraag van gewicht. ‘Heb je al een Chinese naam?’ Nee, die heb ik niet, moet ik toegeven. ‘Esther’ voldoet vooralsnog prima. ‘Als je Chinees leert, moet je ook een Chinese naam’, houden ze vol. ‘Goed dan', geef ik toe, ‘maar ik weet niet welke, geven jullie mij dan maar een naam.’

Dat is een deal. Ik lees de uitkomst op de app. Mijn naam is voortaan Ai Shi Lian. Ai Shi Lian. Het klinkt mooi en staat stoer, maar voor de zekerheid vraag ik toch nog even na wat het betekent. Het verrassende antwoord luidt: ‘Super puur’. Oef. Dat is wel even slikken. Dat ze niet voor iets als ‘oude heks’ hebben gekozen, vind ik wel fijn natuurlijk, maar ‘Super puur’? Ik zie het al voor me. Dat ik dan mezelf moet voorstellen bij de komende Chinese kookworkshop die ze organiseren: ‘Hallo, ik ben dominee ‘Super Puur'’. Dat kan alleen maar misgaan natuurlijk. Als ik dan een keer chagrijnig reageer, word ik vast meteen dominee 'Super Zuur'.

Maar als ik er wat langer over door denk, vind ik het toch wel mooi die gewoonte. Een nieuwe naam is een soort van wens voor de ontvanger. Hop, je krijgt een nieuwe identiteit. Zo word je voortaan aangesproken. Het lijkt ook wel een beetje op wat er in Openbaringen gebeurt. Daar krijgen we een nieuwe naam van God. Ai Shi Lian. We gaan het zien, misschien helpt het die nieuwe naam, als ik weer eens moet kiezen tussen puur en zuur.