Esther van Schie ‘Girlpower’

Ik ga graag voor in gastgemeentes. Ik vind het mooi om iets te delen van het werk onder migranten en om de verbinding te zoeken met Nederlandse gemeenten. En ik vind het leuk om op heel verschillende plekken te preken. Hoewel het om dezelfde kern gaat in de zondagse diensten maakt de colour lokale nogal uit. Eén van de manieren waarop je dat merkt is in het consistorie gebed van tevoren. Soms zijn het een paar regels op papier, zenuwachtig afgeraffeld door de ouderling van dienst. Soms heeft het meer om het lijf.

Toen ik een keer preekte in de pinkstergemeente belandde ik midden in een zegensessie, compleet met handoplegging. Eén van de mensen om me heen begon luid te bidden en eindigde met de bijzondere quote: ‘En ik zegen jou met girlpower'! Heel geruststellend vond ik het niet. Wat zou je moeten doen om aan die verwachting tegemoet te komen? Toch verlangde ik er afgelopen zondag wel even naar terug. In het prachtige historische kerkje waar ik mocht preken was een onlinedienst met maar weinig bezoekers. Tegen 10 uur zei de ouderling van dienst tegen me: ‘Nou, veel succes hoor'.

Dat was wel erg kaal. ‘Bidden jullie niet meer voor de dienst?’ vroeg ik. ‘Nee, dat doen we niet meer sinds corona’, was het antwoord. Verrast probeerde ik te processen waarom je wel koffie kan drinken met elkaar, maar geen gebed kan uitspreken vanwege corona. Het resulteerde klaarblijkelijk in een uitermate schaapachtige blik op mijn gezicht. De ouderling keek me aan en zei toen schoorvoetend: ‘Maar als u het nou graag wil, dan wil ik het wel doen hoor.’ Even aarzelde ik, want het was overduidelijk dat ze vooral beleefd wilde zijn. ‘Zeker, doe maar', antwoordde ik toen. Dat was meer girlpower dan ik anders zou hebben. Ik moet het nog eens vragen aan mijn pinksterbroeders: zou zo'n girlpowerzegening soms meerdere zondagen werken?