Esther van Schie 'verwelkom hen met vrede'

Esther van Schie is predikant met een bijzondere opdracht en werkt onder migranten met name op het vlak van geloofs- en levensvragen staat zij namens de Protestantse kerk in Nederland migranten bij op het gebied van ‘geloofsinburgering’.

Afgelopen tijd sprak ik veel met mensen die vanuit een moslimachtergrond christen geworden zijn, of dat overwegen. Dat is niet altijd makkelijk, want zelfs in Nederland kan het gevaarlijk zijn om van religie te veranderen. Zoals voor de Somalische vrouw die me vertelde dat haar leven daarom gevaar loopt. En niet alleen het hare, ook het leven van haar familie. Ze wil heel graag gedoopt worden, maar durft dat niet in een kerkdienst met anderen erbij.

Of voor de Eritrese man die me deze week vertelde hoe hij in elkaar geslagen was, verschillende keren door zijn broer. Hij voelt zich bedreigd. Alleen nog in het geheim volgt hij Bijbelstudies en diensten. Liefst online, als iedereen slaapt. Andere verhalen zijn minder heftig wat het fysieke aspect betreft. Maar ook sociale uitsluiting uit je familie en vriendenkring kan diepe sporen trekken in het leven van mensen. Toch ken ik er steeds meer, mensen die als moslim geboren zijn, en nu Jezus willen volgen en hem gaan dienen. Vaak begint die zoektocht met een droom of een bijzondere godservaring.

Waarom zou je die stap zetten als het je zoveel kost, vraag je je af? In de gesprekken hoor ik iedere keer onveranderlijk hetzelfde terug. Het zit hem in vreugde en vrede. De vreugde en vrede van een relatie met Jezus weegt voor hen kennelijk tegen al het andere op. Het lijkt me een duidelijk appèl aan Nederlandse christenen. Niet alleen om zelf ook vanuit die kernervaring te leven, maar ook om hen met vrede te verwelkomen, voluit te accepteren en met vreugde als nieuwe familie samen op te trekken.