Esther van Schie ‘zelfvertrouwen’

Esther van Schie is predikant met een bijzondere opdracht en werkt onder migranten met name op het vlak van geloofs- en levensvragen staat zij namens de Protestantse kerk in Nederland migranten bij op het gebied van ‘geloofsinburgering’.

Jarenlang had ze geleden onder huiselijk geweld. Ze vertelde erover terwijl ze me aankeek met haar mooie amandelvormige oosterse ogen. ‘Eigenlijk was het ook mijn eigen schuld’, zei ze, roerend in haar kopje kardamonthee, ‘want ik liet het zelf toe. Het ging maar door, want ik had geen gevoel van eigenwaarde. Maar nu heb ik dat wel.’ ‘Hoe komt het dat je nu wel zelfvertrouwen hebt?’, vroeg ik. Ze dacht diep na. ‘Dat is een goede vraag’, zei ze, en na een tijdje nog half peinzend: ‘Het kwam eigenlijk omdat ik stiekem een keer mee was gegaan naar de kerk. Daar leek het net alsof die mensen er gewoon mochten zijn. Dat voelde ik toen ook. Dat ik er mocht zijn.’

Ze vervolgde: ‘Eigenlijk is de cultuur in het land waar ik vandaan kom heel anders. Als vrouw ben je niks en je man mag alles met je doen. Al op mijn 14e werd ik aan hem uitgehuwelijkt. Ik wist niet beter.’ Na die ene stiekeme keer was ze niet meer terug geweest in de kerk. Maar deze ervaring had haar wel het zetje gegeven om niet langer de mishandelingen te verdragen en hulp te zoeken. Manlief was niet gecharmeerd van haar hervonden zelfbewustzijn en had haar verlaten. En met dat langzaamaan rust en stabiliteit in haar leven terugkeerden, was ook de herinnering aan dat ene kerkbezoek boven komen drijven.

‘Toen heb ik het aan mijn buurvrouw gevraagd, hoe dat zat met het christendom, maar die had geen idee. Zij vroeg het haar vriendin. En die kende toevallig de dominee van het dorp. De dominee gaf me jouw telefoonnummer. Nu hoop ik dat jij het me kan vertellen. Ik wil graag christen worden, maar ik weet er eigenlijk niks van.’ Het werd de eerste van een heel aantal gesprekken over geloof. Ik was verwonderd. God gaat bijzondere wegen met mensen. Daarom: wees niet ontmoedigd als mensen maar 1 keer in je kerk komen. Misschien heeft het meer positieve uitwerking dan je ooit had gedacht.