H. Koppelaar 'Geloof!'

Op zondag 7 april jl., ging H. Koppelaar voor in De Lichtkring en sprak over Johannes 20 de verzen 19 t/m 31. Het bekende gedeelte over Thomas.

We kennen allemaal het begrip ongelovige Thomas wat onlosmakelijk met dit Bijbelgedeelte is verbonden maar was Thomas wel zo ongelovig als hiermee wordt bedoelt? Thomas was wel gelovig maar had alleen meer nodig om te kunnen getuigen.  Thomas was discipel en we komen hem het meest tegen in dit Bijbelboek. Hij blijkt eigenwijs en durft vragen te stellen. Als Jezus zegt jullie kennen de weg zegt Thomas wij weten niet waar U heen gaat laat staan dat we de weg weten. De discipelen zitten angstig in het huis met de deuren op slot. Angstig vanwege het nep nieuws maar de vrouwen gingen wel op pad om het lichaam van Jezus te verzorgen. Opgesloten en vol angst. Zonder geloof en hoop.

Thomas hield zich er afzijdig van en was er niet bij. Als een gewond dier had hij zich terug getrokken. Dit terwijl Jezus had gezegd waar 2 mensen samenkomen daar ben ik in hun midden. Thomas zegt wanneer hij nieuws over Jezus hoort. Ik wil de wonden zien. Hij ontkent het niet maar kan het niet geloven. Maar ook de andere discipelen moesten overtuigt worden door Jezus verschijning en geloofden het niet na het horen van een getuigenis.  Wanneer de discipelen een week later opnieuw in het huis zijn verschijnt Jezus op de plek waar zijn volgelingen vergaderd zijn. Had Hij Thomas niet gewoon apart kunnen bezoeken? Nee, want Jezus wilde hem erbij hebben samen zijn met de naderen.

Al met al waren ze radeloos niet wetende wat te doen ondanks dat Marie ze had gevraagd naar Galilea te gaan. Dan zegt Jezus op een toon zonder verwijt en vol liefde Thomas hoe kan het dat je niet geloofd? Leg je handen in mijn handen en geloof. Wat een liefde en geduld. Zo is onze Heer. Dan kan Thomas niet meer anders dan zeggen dan mijn Heer en mijn God. Omdat je mij gezien hebt geloof je het maar gelukkig hen ie niet zien en toch geloven antwoord Jezus. Het is opgetekend opdat wij zouden geloven, getuigen en leven vanuit Zijn naam. Jezus nam Thomas twijfel serieus bracht hem tot geloof te midden van de gemeente en het zien van Zijn wonden. Thomas voelde zich vrij om de zijn vragen te stellen. Hun geloof was weg naar Zijn dood maar Zijn verschijning bracht daar grote verandering in. Stel uw vragen maar realiseer dat het gaat om Zijn antwoorden in de kerk.

Zo was Thomas zijn getuigenis de eerste openbare belijdenis in de kerk. Mijn Heer en mijn God. Thomas mocht het zien, voelen en ervaren te midden van de gemeente. Zijn stem was voldoende en is voldoende voor puur geloof.