Henk Kamminga ‘stel je vertrouwen op de Heer’

Kerkelijk werker Henk Kamminga coördineert en stuurt het ouderenpastoraat binnen de Hervormde gemeente in Nieuwerkerk aan en schreef voor het januari nummer van het kerkblad ‘Onderweg’ onderstaande overweging.

Psalm 9:10-11: " De HEERE is een veilige vesting voor de verdrukte, een veilige vesting in tijden van benauwdheid. Wie Uw Naam kennen, zullen op U vertrouwen, omdat U, HEERE, niet hebt verlaten wie U zoeken." De wereld wordt overspoeld met nepnieuws. Er ontstaat verwarring en verdeeldheid. Wat is waar? Is het vaccin veilig? Wie kan je nog vertrouwen? Stel je vertrouwen op de HEERE God.

Eén van de betekenissen van het woord vertrouwen is: de bereidheid om afhankelijk te zijn van de daden van een ander. Durf jij in afhankelijkheid van God te leven? En dat je in geloof durft te zeggen: in Zijn hand ligt heel mijn levenslot? De pandemie heeft ons leven op veel gebieden volledig stilgezet. Werkelijke overgave komt volgens mij vooral als de nood toeslaat en op momenten dat we zelf de touwtjes uit onze handen voelen glippen. Los van alle verdriet om ziekte, verlies van geliefden, de chaos in huis en de uitdagingen in financiën die deze tijd kunnen geven, is het ook een tijd waarin God ons naar een ander geloofsniveau kan tillen. God leert mij om wat vaker omhoog te kijken, en van de vogels te genieten die elke dag door Hem gevoed worden. Ik geniet van de kalmte en de aandacht die ik voor mijn spelende dochter heb. En mijn geluk hervind ik steeds meer in het feit dat ik leef, en minder in wat ik doe.

Als je God in deze rust al hebt horen fluisteren, je al hebt gevoeld hoe Hij je naar Zijn hart roept. Laat niets je dan tegenhouden! Juist in afhankelijkheid van God kan ons fundament van geloof steviger worden. Want daar in de nood en het verdriet herontdekken we de liefde van het kruis. Door het uiten van onze angst, hervinden we het vertrouwen. En in het gemis van de ander ervaren we hoe gevende en dienende liefde de bron van ons bestaan is. Zie naar Hem op en weet: Hij blijft je altijd trouw.