Nieuwsbericht toevoegen Overdenking toevoegen Agenda-item toevoegen

Het brood wat Jezus deelt is ons leven

Op dankdag, woensdag 13 maart jl., werd er in De Lichtkring een preek gelezen met als uitgangstekst Johannes 6 de verzen 1 t/m 15. Het bekende stuk over de spijziging van de 5000. Verrassend blijken Pasen en dankdag heel veel gemeen te hebben.

Vijfduizend man waren bijeen en een kind trek de aandacht. Hij was de enige die wat te eten bij zich had en gaf het. Het was niet veel en natuurlijk veel te weinig voor alle mensen. Jezus reisde rond en deelde het Woord en deed wonderen. Boze geesten werden uitgedreven en doden opgewekt. En voor zo ’n spektakel kwam het volk wel opdagen. Wanneer het Pesach nadert gaat Jezus de berg op en Johannes vermoed dat er iets staat te gebeuren. Het komt vaker voor in de Bijbel dat wanneer men de berg opgaat er iets staat te geburen net als bij Abraham en Mozes.

Biddag en Pasen hebben veel gemeen, ze zijn verbonden hetgeen Jezus hier laat zien. Jezus onderwijst het volk maar het volk heeft honger zo lezen in de tekst. Geen honger naar het evangelie zo blijkt. Maar Jezus brengt het allebei. Zowel het evangelie wordt gebracht en hun honger wordt gestild. Hij weet dat de mens voedsel nodig heeft want wij zijn zo geschapen. Daarnaast wil God dit ook geven. Een krachtig en machtig gebaar om ons mensen het te leren.  Geloofde men Jezus na het wijnoffer of verwachten ze een broodoffer? Nee, Jezus moet opnieuw beginnen want als zelf de discipelen aan het rekenen slaan en Hem melden er is niet genoeg eten weet Hij genoeg. Het probleem is dus vast gesteld: ze zijn berekenend en klein gelovig maar zijn wij niet het zelfde?

Was bestaanszekerheid niet het woord van de afgelopen maanden? Doen wij recht aan Zijn schepping? Zeer waarschijnlijk niet. Vaak zijn we realistisch net als de discipelen en moet nog groeien in geloof. En dan dank Jezus Zijn Vader een deelt het brood. Brood door God geschapen en gegeven. Ps. 23 zegt: de Heer is mijn herder mij ontbreekt niets.  En dat was letterlijk het geval er was meer als genoeg. Verwonderd Jezus ons nog met al Zijn luister en kracht. Is het brood dat Hij deelt niet ons leven? Ook het volk is onder de indruk en wil Hem tot koning maken. Maar was Jezus niet al koning vanuit een heel andere orde? Nee, Hij wil dat niet zijn, geen populistisch leiderschap voor Hem.

Hij is Hogepriester, koning en leraar en zit aan Gods rechterhand. Hij zegt: doe moeite voor het voedsel dat blijft. Hij is ons ware brood en kunnen niet zonder Hem.

Naar het overzicht