Tamara Verboom ‘Vol verwachting’

Tamara Verboom, uitgezonden door de Ontmoetingskerk in Capelle Schollevaar is verbonden aan de christelijke organisatie Operatie Mobilisatie (OM) heeft sinds medio 2018 gekozen voor een nieuwe uitdaging en dat is DOCK3B geworden.

De drie B’s staan voor drie gemeenten, namelijk Berkel en Rodenrijs, Bleiswijk en Bergschenhoek. Deze drie dorpen liggen onder de rook van Rotterdam en de havens. Aan de havens heeft DOCK3B haar naam ontleent.

Tamara: De kinderen zingen er al weken over: ‘Vol verwachting klopt ons hart.’ Maar wat is nu vol verwachting? Volgens Google is het een aanname of hoop dat iets daadwerkelijk gaat gebeuren. Terugkijkend op het afgelopen jaar merk ik dat er best veel momenten zijn geweest waarop ik ‘verwachtend’ heb uitgekeken naar een bepaalde gebeurtenis. Zo ook binnen mijn werk met DOCK3B. Uitgekeken naar momenten waarop groei te zien zou zijn, waar projecten goed zouden lopen en uitdagingen die ik gaandeweg tegen ben gekomen zouden worden overwonnen.

Natuurlijk is dit niet zomaar gebeurd. Dit alles gaat vaak gepaard met veel bidden, nadenken, energieverbruik en soms ook met tranen. Binnen DOCK3B zijn we op dit moment heel hard bezig met het plannen van de toekomst. Dit project is al vele jaren onderdeel van OM en we zien dat we jongeren en kinderen bereiken met het evangelie. Van daaruit is dan ook het verlangen ontstaan om het concept DOCK uit te werken in meerdere gemeenten in Nederland. Het idee is niet om als OM dit project te starten, maar het juist te doen in samenwerking met de lokale kerk. Vandaar ook dat we op zoek zijn naar een team om DOCK3B, dat specifiek is gevestigd in Lansingerland, ook lokaal te gaan aansturen.

Vooralsnog betekent dit vooral het in kaart brengen van alle werkzaamheden, projecten en alle vrijwilligers. Dit is een enorme uitdaging, maar gaat wel de goede kant op. De lokale kerken, met wie wij samenwerken, zijn enthousiast en druk bezig met het werven van mensen. Daarnaast zijn er gesprekken gaande met een aantal kerken in Vianen om daar de volgende DOCK te gaan starten, hopelijk in 2020! Verder gaan de werkzaamheden hier gewoon door en staan er elke maand vier teams in vier verschillende buurten op een veldje, om contact te leggen met de kinderen en hen te vertellen over God. Een van de vrijwilligers vertelde ons dit: ‘Ik had heel toffe gesprekken met een van de kinderen terwijl hij normaal best wel negatief is. Nu had ik een heel positief en open gesprek met hem en hij gaf aan best een keer mee te willen naar de kerk!’ Kortom, vol verwachting! Vol verwachting voor de toekomst van het project, maar ook voor het horen van meer van deze verhalen!